Mediakontakter, logo, pressmaterial

Vi berättar gärna om SFV och föreningens verksamhet. Vårt mål är att alla journalister, och andra intresserade av SFV:s verksamhet, som tar kontakt med oss får rätt svar i rätt tid.

På den här sidan hittar du pressmeddelanden och pressbilder (längst ner), samt SFV:s logo för nedladdning och instruktioner för användningen av den.

Representerar du media och vill få SFV:s pressmeddelanden till din e-post? Kontakta kommunikationsansvarig Christine Skogman.

Kontakta oss:

Christine Skogman, kommunikationsansvarig, svarar på frågor om SFV:s kommunikation och verksamhet.
christine.skogman@sfv.fi
040-5136 418

Rabbe Sandelin, publikationsansvarig, svarar på frågor om SFV:s utgivning och annonsering.
rabbe.sandelin@sfv.fi
0400-453 953


Närvaro på sociala medier: SFV finns på FacebookYouTubeInstagram, LinkedIn och Tiktok.

Prenumerera på SFV:s nyhetsbrev och få aktuell information om SFV:s verksamhet, evenemang och kurser direkt till din e-post.


SFV:s logo

Vi vill att SFV nämns och syns i samband med projekt och verksamhet som vi gett bidrag till. Det går bra att då använda SFV:s logo. Men eftersom SFV även arrangerar egna evenemang är det viktigt att allmänheten får rätt bild av SFV:s roll i sammanhanget. I de fall SFV gett bidrag men inte på annat sätt är medarrangör skall SFV:s logo i annonser, flyers eller programblad föregås av en text i stil med Vi har fått bidrag från SFV. Använd aldrig SFV-logons text ”Svenska folkskolans vänner” som en del av den löpande texten.

Om det finns flera bidragsgivare kan ett moln av logon bli ganska plottrigt, och då kan det räcka med att i den löpande texten konstatera vem som gett bidrag, till exempel: För ändamålet X har vi fått bidrag av Svenska folkskolans vänner, och även av XX och YY

Notera att den korrekta skrivningen av SFV:s namn i lång form har stor bokstav endast på det första ordet: "Svenska folkskolans vänner" (inte "Svenska Folkskolans Vänner" eller "Svenska Folkskolans vänner").

SFV:s officiella namn är ”Svenska folkskolans vänner rf”. Då du i löpande text använder orden ”SFV” eller ”Svenska folkskolans vänner” kan föreningsattributet ”rf” i de allra flesta fall lämnas bort.

Kort instruktion:

  • Använd logon och märket med god smak. Ändra inte på märket eller logon.
  • Använd kombinationen av märke och logo i tillräcklig storlek, så texten kan läsas.
  • SFV-märket kan även användas separat utan texten ”Svenska folskolans vänner”, om anknytningen till SFV är uppenbar.
  • Sätt inte märket och logon för tätt i förhållande till andra grafiska element. Använd märket och logon på en ljus bakgrund.
  • Var restriktiv. Använd inte SFV:s märke eller logo, om allmänheten kan få en felaktig bild av vilken verksamhet som SFV gett bidrag för.
  • Om du är osäker gällande användningen, eller behöver grafik i andra format än vad du kan ladda ner nedan, ta kontakt med Rabbe Sandelin tfn 0400-453 953.

Den horisontella versionen i tryck- och webbformat (zip)

Ladda ner


Den vertikala versionen i tryck- och webbformat (zip)

Ladda ner


 

Pressmeddelanden

Sofie Stara får Topeliuspriset

Sofie Stara som arbetar som ledarskribent på Österbottens Tidning får Topeliuspriset – det finlandssvenska publicistpriset 2023. Prissumman är 7 500 euro. Hon får priset för sina skarpa samhällsanalyser och sin starka känsla för rättvisa och jämlikhet.

SFV får donation på 37 miljoner euro

Svenska folkskolans vänner rf (SFV) tar emot en donation på 37 miljoner euro. Donationen består till största del av börsaktier och bostadsaktier. Donator är Svenska blindskolföreningen rf, som lägger ner sin verksamhet.

Nu produceras läromedel för yrkesutbildningen med bidrag från fondernas läromedelsgrupp

Det råder akut läromedelsbrist inom andra stadiets yrkesutbildning. Det vill de finlandssvenska fondernas läromedelsgrupp råda bot på. I år har läromedelsgruppen för första gången tagit emot ansökningar och beviljat bidrag för läromedelsproduktion till yrkesutbildningen. 

Nomineringen till Topeliuspriset 2023 har börjat

Nomineringen till Topeliuspriset - det finlandssvenska publicistpriset - på 7500 euro pågår till 11.12.2022. Publicistförbundets och SFV:s medlemmar kan nominera.

Innovationstävlingen SFV Start! efterlyser lösningar som motverkar utanförskap

Var fjärde ung känner sig ensam. Utanförskap och ofrivillig ensamhet är enligt forskning de faktorer som starkast förutsäger psykisk ohälsa senare i livet. Utanförskap är därför ett allvarligt hot mot ungas välbefinnande och framtid. Innovationstävlingen SFV Start! efterlyser sociala innovationer och mångsidiga lösningar som motverkar utanförskap bland barn och unga i åldern 6–16. Tävlingen ordnas av Folkhälsan och SFV.

Pressbilder

Fri användning i artiklar/material som behandlar SFV. 

Johan Aura i sitt arbetsrum med en bokhylla i bakgrunden.
Johan Aura, kanslichef, Svenska folkskolans vänner
Foto: Pia Pettersson

Johan Aura, kanslichef, Svenska folkskolans vänner
Foto: Linus Lindholm

Johan Aura sitter på en stol i sitt arbetsrum

Johan Aura, kanslichef, Svenska folkskolans vänner
Foto: Linus Lindholm

Wivan Nygård-Fagerudd i SFV hiset G18, iklädd en vit skjortta och en knallgul kavaj.
Wivan Nygård-Fagerudd, ordförande, Svenska folkskolans vänner
Foto: Linus Lindholm

Wivan Nygård-Fagerudd och Johan Aura på scenen i SFV-hiset G18:s festsal. Wivans klänning är orange, Johan har en smart casual kavaj.
Wivan Nygård-Fagerudd, ordförande, och Johan Aura, kanslichef, Svenska folkskolans vänner
Foto: Linus Lindholm

 

SFV-huset G18 från Bulevarden en solig men tidig vårdag, inga löv på träden.

SFV-huset G18, Georgsgatan 18, Helsingfors
Foto: Rabbe Sandelin

SFV:s kansli, Annegatan 12, Helsingfors