Gå till innehållet
SFV logoSvenska folkskolans vänner
MenyMenyStäng meny
  • Hem
  • Aktuellt
  • Kurser och evenemang
  • Om SFV
    • SFV:s historia
    • Förvaltning
    • Redovisning
  • Sök bidrag
    • Utbildning
    • Kultur och bibliotek
    • Fri bildning
  • SFV:s studiecentral
    • Kursbidrag
    • Cirkelbidrag
    • Validering
    • Kompetensmärken
    • Föreningsresursen
  • SFV:s sommaruniversitet
  • Tävlingar, utmärkelser, stipendier
    • Tävlingar
    • Utmärkelser
    • Stipendier
  • Med hjälp av Vännerna
  • Engagera dig
    • Bli medlem
    • Minnesadresser
    • Beställ nyhetsbrev
  • Publikationer, arkiv
    • SFV-magasinet
    • SFV-kalendern (årsbok)
    • SFV:s bokserie
    • Bibliotek och arkiv
    • Vinnarbidrag: litterära tävlingar
  • Möteslokaler
    • Frågor och svar
  • Kontakta oss
    • Mediakontakter & material
    • fakturering
    • Adressändring
På svenskaMinnesadresserLyhyesti suomeksiBriefly in english

Vi finns på

Stöd för socioemotionella färdigheter, 5 sp

27 oktober 2025 kl. 17.00 – 13 november 2025, 20.30

Hur mår barn och unga i skolan och hur kan vi stärka deras psykiska, sociala och emotionella välbefinnande? Den här kursen ger dig verktyg för att förstå välbefinnande utifrån olika teoretiska perspektiv samt kännedom om vanliga symtom på ohälsa som skolutmattning, skolfrånvaro och utmanande beteende.

Du får också lära dig hur man förebygger negativa utvecklingsmönster och främjar positiva faktorer som skolengagemang, resiliens och trygghet med stöd i både aktuell forskning och gällande lagstiftning.

Kursen följer kursfordringarna vid Åbo Akademi, är en öppen universitetskurs och hör till grundstudierna i specialpedagogik (ÅA/Öpu). 

Du kan läsa mer i Åbo Akademis studiehandbok här. 

Lärandemål och allmänfärdigheter:

  • Genomgång av olika teoretiska perspektiv på välbefinnande i utbildningskontext (till exempel positiv psykologi, målorienteringsteorin, krav-resursteorin, Bronfenbrenners ekologiska systemteori)
  • Genomgång av olika symtom på negativt välbefinnande i utbildningskontext (till exempel skolrelaterad utmattning, utmanande beteende, skolfrånvaro)
  • Kännedom om hur man inom utbildningskontext kan arbeta förebyggande och stödja ett positivt välbefinnande (till exempel skolengagemang, resiliens, positiv målorientering, positivt beteendestöd)
  • Tillämpning av barnskyddslagen och lagen om elev- och studerandevård

Innehåll:

  • Kunna beskriva olika perspektiv på barn och ungas välbefinnande i utbildningskontext
  • Känna till olika symptom (till exempel internaliserande och externaliserande) på och riskfaktorer för ett negativt välbefinnande i utbildningskontext 3
  • Känna till förebyggande åtgärder för ett positivt välbefinnande i utbildningskontext
  • Kunna redogöra för huvuddragen i barnskyddslagen och bestämmelser kring elevvården

Tidpunkter: 27.10, 30.10, 3.11, 6.11, 10.11 och 13.11 2025, kl 17–20.30. 

Närvarokrav: Kursen innehåller 6 kurstillfällen via Zoom. Det är obligatoriskt att delta i kurstillfällena. Vid eventuellt förhinder bör kursdeltagarna vara aktivt närvarande i minst 5 hela kurstillfällen av 6 för att kunna bli godkända i kursen och kunna slutföra den. Det är således minst 83 % kursnärvarokrav.

Undervisningsformer: Online med verktyget Zoom. Seminarier, grupparbeten och diskussioner. Plattformen Moodle används. 

Tilläggsuppgifter: Denna kurs motsvarar den tidigare kursen "Barn och ungas välbefinnande" (5 sp).

Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning: 5 sp motsvarar ca 135 h arbete. För 1 sp beräknar man ca 27 timmar. Distansundervisning 20 h. Eget arbete 115 h: Litteratursökning och -studier, skriftliga uppgifter, gruppdiskussioner och skriftliga examinationsuppgifter.

Nivå: Grundstudier

Lärare: speciallärare Daniel Albrecht

Deltagarnantal: max 50

Undervisningsspråk: Svenska

Förkunskapskrav: Inga förkunskapskrav

Kurslitteratur:

  • Milerad, J. Evidensbaserad elevhälsa (2017). Studentlitteratur
  • Wentzel, K. & Miele, D. (2016). Handbook of Motivation at school. Routledge. E-bok.
  • Hietanen-Peltola, M. m.fl. (2018). Välbefinnande genom generell riktat arbete i elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen. Institutet för hälsa och välfärd. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-206-2
  • Olsson B-I, & Olsson, K. (2021). Barn med utmanande beteende - tidiga insatser i förskola och skola. Studentlitteratur. 4
  • Jäverby, A. (2024). Skolfrånvaro Tidiga insatser och åtgärder. Studentlitteratur.
  • Barnskyddslagen och lagen om elev- och studerandevård.
  • Övrigt: Styrdokument och aktuell lagstiftning. Artiklar enligt föreläsarens anvisningar.
  • Övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar.

Vitsordsskala: U(nderkänd)-5, bedömningsgrunder (vitsorden 2 och 4 finns även kvar):

  • Vitsord 1: Lärandemålen uppfylls men kunskapen och färdigheterna bedöms vara ytliga.
  • Vitsord 3: Lärandemålen uppfylls och kunskapen och färdigheterna bedöms vara goda. Studerande visar prov på att kunna problematisera och reflektera kring kursens teman.
  • Vitsord 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och kunskapen om kursens innehåll och färdigheterna bedöms vara utmärkta. Studerande problematiserar och reflekterar kring kursens teman mycket väl.

Kursavgift: 50 euro. Avgiften faktureras.  
Är du inskriven närvaroanmäld examensstuderande vid Åbo Akademi? Då betalar du endast en kursavgift på 20 euro.
Har du betalat en årsavgift på 75 euro för år 2025? Då är kursavgiften 20 euro.  

Anmälan: Anmäl dig senast 16.10.2025. Anmälan är bindande. Avboka kostnadsfritt senast 14 dagar före kursstarten. Om du inte avbokar i tid faktureras 30 € om inget annat nämns.  

Kontaktperson: kurssekreteraren Anne Holmström, 040 186 0131 eller  anne.holmstrom@sfv.fi 

Jag vill anmäla mig till kursen

--
Kursen Stöd för socioemotionella färdigheter ingår i studiehelheten Grundstudier i specialpedagogik 2025–26 som sammanlagt omfattar 25 sp. 

De fem kurserna i studiehelheten är: 

  • Introduktion till specialpedagogik, 5 sp
    Kurstid: 2.6-5.8. Anmälningstiden har gått ut.
     
  • Perspektiv på funktionsnedsättning 1, 5 sp
    22.9, 25.9, 29.9, 2.10, 6.10 och 9.10 2025, kl 17–20.15
    Anmäl dig senast 8.9.2025.
     
  • Stöd för socioemotionella färdigheter, 5 sp
    27.10, 30.10, 3.11, 6.11, 10.11 och 13.11 2025, kl 17–20.30
    Anmäl dig senast 13.10.2025.
     
  • Speciallärarens yrkesroll, 5 sp
    13.1, 15.1, 20.1, 22.1, 27.1 och 29.1 2026, kl 17–20.15
    Anmäl dig senast 2.1.2026.
     
  • Stöd för lärande i läsning och matematik 1, 5 sp
    Läsning och skrivning: 10.3, 12.3, 17.3 och 19.3 kl. 17–20
    Matematik: 7.4, 9.4, 14.4 och 16.4 kl. 17–20
    Anmäl dig senast 26.2.2026.

Plats
Distansundervisning via Zoom

Tid
27.10 kl. 17.00 – 13.11 20.30
Stäng
STÄNG

Följ sfv på

        
 
Dataskyddspolicy
 

Svenska folkskolans vänner rf
Annegatan 12 A 24
00120 Helsingfors
sfv@sfv.fi

SFV-huset G18

Föreningsresursen

minnesrunor.fi

Uppslagsverket Finland

Lägenheter