människan är en berättare. och en lyssnare. vi älskar historier, och
vi älskar att berätta historier. Storytelling
är kanske det senaste slagordet du hört på utvecklingsseminariet. alla har vi – och här räknar guruna in alltså även organisationerna
– något att berätta.
och till skillnad från påhittade reklambudskap eller tomma fraser är tanken att man använder berättelser som är sanna, och som kan utnyttjas för att utveckla verksamheten och nå bättre effektivitet.
StUdiEcEntralEnS vikariErandE verk- samhetsombud i Österbotten,
Ann-So Backgren, deltog i ja- nuari i en intensivutbildning i Holland där temat var Strengh- tening the Community by Sto- rytelling (ungefär: att förstärka sammanhållningen/gemenska- pen med berättelser).
– Intresserade från hela Europa hade sökt till kursen, varav totalt tjugo antogs och jag hade glädjen att komma med, den enda från Finland. De övriga kom från öv- riga delar av Europeiska Unionen, men även Turkiet var represen- terat, och till och med en person ända från Alaska deltog. Kursen ingick i EU:s Grundtvig-program för Livslångt Lärande.
Med storytelling bygger man långsiktigt upp organsiationens eller fö- retagets rennomé. Handlar det om sagor? Nej. Det skall alltid basera sig på verklig upplevelser, säger Ann-soFI BACKGREn.
24 • Svenskbygden 2-2013
Baserad på
verklig upplevelse
Många har kanske vagt hört ta- las om begreppet, men ha lite svårt att precisera vad det riktigt är fråga om.
– Är storytelling att berätta sa- gor? Nej! Storytelling skall alltid basera sig på en verklig upplevel- se, berättar Backgren. Berättelsen kan dock modi eras. Det nns också olika ingångsvägar till sto- rytelling. Inom olika branscher jobbar man också på lite olika sätt med berättandet.
– Mitt intresse för storytel- ling började på allvar i samband med att jag jobbade med ett lo- kalt världsarvsprojekt i kommu- nerna Korsnäs och Malax. För att hitta nya intressanta angrepps- sätt för att informera om varför ett lokalt samhälle blivit uppta- gen på UNESCO:s världsarvslis- ta, intresserade jag mig för story- telling som marknadsföringsin- strument ur ett lokalt perspektiv. Det visade sig fort bli ett välkom- met komplement till min guid- ning om världsarvet Kvarkens skärgård ute på Molpehällorna. Berättelserna bidrog senare ock- så till att jag blev en av de första världsarvsambassadörerna för Kvarkens skärgård.
lämpar sig på
många områden
Inom företagsvärlden har man re- dan ett tiotal år jobbat med be- rättelser då man långsiktigt vill bygga upp företagets varumär-
ke eller ”brand”. Inom utbild- ning och bildning jobbar man nu med storytelling för t.ex. barn och unga, för att förbättra deras ut- trycksförmåga och lässtimulans. För människor som genomgår olika svåra livsskeden, kan be- rättelsemetoderna användas till och med i läkande sy e. Story- telling kan också utnyttjas som en konstnärlig uttrycksmetod.
– Hittills har jag själv främst fokuserat på metoden med ett marknadsföringsperspektiv, men också utifrån ett utvecklingsper- spektiv. På kursen i Holland var vi en blandning av personer som tänkt använda oss av storytelling
som metod. Där fanns personer som jobbar med fredsprogram- met på norra Irland och personer som jobbar med socialt utslagna, med barn, äldre, turism, kultur, biståndsprojekt, yktingar och invandrare. I gruppen fanns en psykolog, en dansk före detta dip- lomat, en människorättsjurist, en BBC-reporter, men även sådana personer som jobbar med lokal och regional utveckling.
något för organisationerna?
Många nlandssvenska förening- ar och organisationer har varit verksamma i över hundra år. His- torikböckerna är kanske skrivna, nu gäller det att titta framåt och hitta den röda tråden för de kom- mande hundra åren.
– Varför inte använda sig av berättelserna som metod denna gång, säger Backgren. Genom att samla in berättelserna till något som man kan förmedla som män- niska, i stället för via den traditio- nella PowerPoint-showen, skapar man en ypperlig, och lätt ihåg- kommen kontext för till exempel nya arbetstagare eller kontaktytor utåt. Eller varför inte bara för att emellanåt förstärka och påmin- na om vad organisationen egent- ligen handlar om. Man förmed- lar inte bara organisationens his- toria, utan man blir samtidigt en del av den.