Text & Foto Pia Iisaho
Faktabaari är en faktagranskningstjänst som framför allt granskar viktiga inlägg i samhällsdebatten – i medier eller från politiker – exempelvis inför val.
– Först jobbade vi enbart med granskning av fakta, men efter några år började vi också rikta in oss på mediefostran, berättar Mikko Salo, verksamhetsledare på Faktabaari.
Faktabaari Edu vill motverka AI-yrsel i skolan
Under de senaste tio åren har den digitala miljön förändrats radikalt. De sociala medierna har utvecklats, algoritmernas roll har blivit viktigare och generativ artificiell intelligens – alltså AI som skapar nytt innehåll – har blivit lättillgänglig genom applikationer som ChatGPT.
– När den artificiella intelligensen utvecklas så snabbt att det känns omöjligt att hänga med, kan det uppstå ett slags AI-yrsel, säger Salo.
"Det är viktigt att människor på ett tryggt sätt kan hitta, förstå och själva skapa tillförlitlig information."
Faktabaari Edu grundades år 2017. Målet är att göra faktagranskning tillgänglig för alla och stärka medborgarnas digitala informationskompetens.
– Det är viktigt att människor på ett tryggt sätt kan hitta, förstå och själva skapa tillförlitlig information, säger Salo.
Ai-guiden ger stöd och trygghet åt läraren
Salo konstaterar att AI-tekniken har utvecklats så fort att de som ansvarar för lärarnas utbildning har haft svårt att hålla jämna steg.
– Vi ville vara proaktiva och ge ut AI-guiden nu när generativ AI ännu är ett relativt nytt fenomen. Tanken är att dela konkret kunskap som fungerar i skolan, säger Salo.
Faktabaari Edu har nyligen belönats med Aapiskukko-priset för sina insatser inom utbildningssektorn.
Salo konstaterar att lärare kan känna sig väldigt ensamma med utmaningar kring digital kompetens. När Faktabaari bekantade sig med fältet hittade de enskilda eldsjälar som redan utnyttjade AI.
– Men vi märkte också att skolorna ofta saknar system och material för inlärning. Det kan kännas som en övermäktig uppgift att lära ut AI, när man själv kämpar med grunderna, fortsätter han.
Guiden ska stödja upptäckarglädjen, samtidigt som den varnar för risker:
– Vi hoppas att lärarna ska bli ivriga att lära sig. Mobilerna har låsts in under lektionerna, men vi måste ändå lära våra unga att fungera i den digitala verkligheten, menar Salo.
Lättfattligt innehåll för både skolor och kommuner
AI-guiden riktar sig till både lärare och utbildningsanordnare.
– Det handlar om omfattande och svåra frågor som kommunerna borde lära sig att hantera snabbt, säger Salo.
Innehållet togs fram i samarbete med nordiska partner och finländska utbildningsaktörer.
"Källkritik får en helt ny innebörd när AI ger egna analyser av hundratals källor i ett enda svar."
Guiden ger en snabbkurs i hur AI fungerar och hur lärare kan använda den i sitt arbete. Guiden tar upp etiska frågor, EU-regler och ger gott om konkreta tips för undervisning i AI-färdigheter, med länkar till portaler och appar som lär elever om maskininlärning och sociala medier.
– Grunden för allt är gammal och bekant: källkritik. Men källkritik får en helt ny innebörd när AI ger egna analyser av hundratals källor i ett enda svar, säger Salo.
Material från Sverige fungerar inte här
Målet är att nå ut till hela skolfältet, och att översätta materialet till svenska var en självklarhet.
– Material från Sverige fungerar inte här i Finland, eftersom den svenska läroplanen ser så annorlunda ut. Dessutom behandlar deras undervisningsmaterial inte AI-verktyg på samma sätt som vi – som förstärkt intelligens, säger Salo.
Förstärkt intelligens betyder att tekniken används som ett stöd som kombinerar styrkorna hos både människa och maskin, förklarar han.
Salo är nöjd över att SFV ville samarbeta kring översättningen av materialet.
– Vi är väldigt glada över samarbetet! Vi hade inte haft resurser att göra en högkvalitativ översättning själva.
Barn och unga simmar i en flod av desinformation
För unga i Finland är desinformation en del av vardagen på nätet. Den sprids inte bara via anonyma konton eller okända sajter, utan genom influerare, kompisar eller algoritmer som lyfter fram vilseledande innehåll i sociala medier. Vinklad eller falsk information kan få fäste särskilt om den väcker känslor eller bekräftar egna åsikter.
Ur ett globalt perspektiv har läget skärpts. Ryssland sprider desinformation särskilt kring krigföringen i Ukraina. Kina bedöms bedriva påverkansoperationer i digitala miljöer och via globala plattformar, och i USA blir informationsflödet allt snårigare samtidigt som traditionella medier inte når ut till folk som förr.
Polarisering i samhället, klimatkris och krig ökar behovet av att tänka kritiskt.
– Det är oroande att den enda instansen som försöker dra riktlinjer för användning av AI är EU. Det är fritt fram för vem som helst att mata in vilket innehåll som helst på nätet och felaktig information går sällan att spåra, konstaterar Salo.
Faktabaaris AI-tips:
∙ Kom ihåg källkritiken. AI kan göra misstag. Jämför den information som AI ger med ursprungskällor.
∙ Skydda din egen integritet. Mata aldrig in konfidentiell information i AI-verktyg.
∙ Agera ansvarsfullt. Se till att du inte gör intrång på upphovsrätten, eller plagierar andras arbete. Om du själv gör ett arbete: förklara hur du använt AI som hjälp.
∙ Sätt gränser. Använd AI-applikationer med måtta, så att apparna inte tar för mycket av din tid eller förbrukar för mycket energi.
∙ Guiden finns här: https://www.faktabaari.fi/edu/oppaat/larare-ai/
Med hjälp av vännerna
Översätta AI-guide
SFV:s mål: Aktörer inom tredje sektorn och fria bildningen stärker engagemanget och fördjupar bildningen i samhället.
Beviljat ändamål: Faktabaari stärker det demokratiska samhället genom att stödja medborgarna i att navigera den föränderliga digitala informationsmiljön och identifiera disinformation.
Bidragsmottagare: Avoin yhteiskunta ry
Beviljat belopp: 10 000 euro
Tidsperiod: 1.9.2024–31.12.2024
Förväntat resultat: Stärka medborgarskapsförmågan hos svenskspråkiga i den digitala tidsåldern.