Text & Foto: Sonja Finholm
Intresset för konst och kultur i skolan är stort. När SFV:s skolnätverk BRAVO! och Svenska kulturfondens strategiska satsning SKAPA bjuder in till en kreativ fortbildning är över 50 lärare på plats i Sandsund skola i Pedersöre.
Deltagarna får välja mellan fyra olika workshoppar, och det dröjer inte länge innan skapandet är i full gång.
– Det är alltid bra med en påminnelse om att man inte behöver göra allt så invecklat. Med hjälp av ett garnnystan och lite färg har du en hel bildkonstlektion, säger Lena Lindqvist.
Hon och kollegan Marianne Svenfelt från Holm skola i Larsmo deltar i konstläraren Stina Sandströms workshop med fokus på yllegarnsgrafik. Medan konstverken växer fram diskuterar lärarna allt från hur man ska bedöma bildkonst till konstens betydelse för inlärningen. Stina Sandström betonar att upplevelsen ofta är viktigare än uppgiften:
– Barn som får uttrycka sig genom konst får en tillhörighet och en gemenskap. Speciellt för dem som har utmaningar med läsämnen kan konsten bli en plats där de får vara med och bidra, uttrycka sig själva och framför allt vara stolta över något de själva gjort.
Marianne Svenfelt och Lena Lindqvist deltar i en workshop kring yllegarnsgrafik.
Besvärligt utan bildkonstsal
Konsten och kulturen har i dag en självklar plats i läroplanen och tanken är att konsten också ska integreras i alla ämnen. Men i praktiken kan det vara svårt. Många skolor saknar till exempel bildkonstsalar, vilket innebär att en stor del av lektionstiden går åt till att hämta, plocka fram och städa undan material.
– Men det är också upp till oss lärare. Jag ser framför mig hur jag kan ta med mig garnet och färgerna utomhus i vår, och låta eleverna experimentera utan att behöva vara rädd för att kladda ner hela klassrummet, säger Marianne Svenfelt.
Tips: Så lyckas du med bildkonsten
Ha tillgång till mycket olika slags material. Att jobba till exempel med återvunnet material är både hållbart och förmånligt.
Ge utrymme för fritt skapande i stället för att barnen ska efterlikna en modell.
Sänk ribban. Konsten behöver inte alltid resultera i något alster att visa upp, utan det är själva skapandet som är huvudsaken.
Konst kan bidra till en starkare självkänsla. Påminn barnen om att alla alster inte behöver vara likadana.
Källa: Stina Sandström
SKAPA Jakobstadsregionen och skolnätverket BRAVO! är två aktörer som på var sitt håll jobbar mot samma mål – att stärka konstämnenas ställning och göra konstundervisningen mer jämlik. Genom att samarbeta breddar man innehållet och når ut till ännu fler, i det här fallet lärare. Målet med dagens fortbildning är att stödja lärare som jobbar med bildkonst, musik, ordkonst och drama.
– Tanken är att låta dem själva få prova på olika arbetsmetoder och övningar, det är det bästa sättet att inspirera och få nya saker att fastna, säger BRAVO!-koordinatorn Marina Lindholm.
Marina Lindholm håller en musikverkstad där deltagarna får lära sig olika rytmer och rörelsesånger.
Även för SKAPA Jakobstadsregionens projektledare Jonas Kuhlberg är workshopparna ett sätt att visa bredden inom konstundervisningen. Han och kollegan Martin Nybacka tipsar om tekniska hjälpmedel inom musiken, medan Amanda Aumanen visar hur man kan väcka läs- och skrivlusten med hjälp av ordkonst.
Deltagarna får också prova på olika dramaövningar och skapa reliefer av återvunnet material.
– Att utöka samarbetet mellan olika aktörer är en av de målsättningar vi jobbar med, och den här fortbildningseftermiddagen är ett bra exempel, säger Jonas Kuhlberg.
"Alla borde börja med en klapplek"
I musikrummet har Marina Lindholm plockat fram trumpinnar och värmer upp gänget med olika rytmer. Precis som i bildkonstsalen handlar diskussionerna om hur man kan inspirera eleverna att uttrycka sig på olika sätt.
– Musik handlar mycket om rytmer och motorik, vilket gynnar både koncentrations- och inlärningsförmågan. Jag tycker att alla borde börja dagen med en klapplek eller ramsa.
Barn som får uttrycka sig genom konst får en tillhörighet och en gemenskap.
Workshoppen rivstartar med en låt som alla kan – Bara bada bastu. Marina Lindholm visar hur man kan arrangera låten för en klassuppsättning. Hon påminner också lärarna om att man kan göra musik med det mesta man råkar ha:
– I en skola jag nyligen besökte använde vi yoghurtburkar som trummor och ett knippe grillpinnar som trumpinnar, svårare än så behöver det inte vara, säger hon.
En av deltagarna tipsar om ätpinnar och en annan berättar om självlysande trumpinnar som lyser när man slår med dem.
Deltagarna får trumma i takt till bastulåten och snart är alla stämmor på plats.
Färdiga lektionspaket sparar mycket tid
Sandsund skola är en av de skolor som varit en del av skolnätverket BRAVO! redan från början. Klassläraren Susanne Kummel säger att hon har stor nytta av samarbetet, och framför allt av materialbanken.
– De färdiga lektionspaketen sparar mycket tid för oss lärare, säger hon.
Susanne har många av skolans musiklektioner. Men också i andra ämnen smyger hon in musiken och rörelseglädjen så ofta hon kan.
– Musik är så mycket mer än att bara sitta och sjunga eller ha teori. Genom musiken får man hela kroppen med, vilket tillför mycket, speciellt i de lägsta klasserna.
Om man till exempel behöver en paus på en matematiklektion är en rörelsesång perfekt. Eleverna får stiga upp och röra på sig, vilket gör att de piggnar till, och dessutom har musik och rytmer en positiv inverkan både på kroppskontrollen och inlärningen.
En spontan humla blir till
Tillbaka till yllegarnet. Marianne Svenfelt passar på att berömma konceptet med olika workshoppar.
– Många lärarfortbildningar går ut på att sitta och lyssna på en föreläsare, vilket ibland kan vara tungt, speciellt efter en lång arbetsdag. Här får vi i stället vara kreativa och skapa något själva.
Konstläraren Stina Sandström jobbar utgående från att konsten är hälsofrämjande: ”I konsten kan till exempel ett NEPSY-barn med en splittrad inre värld och många impulser få en upplevelse av att hen kan kontrollera åtminstone något.”
Stina Sandström uppmuntrar deltagarna att leka med komplementfärger, linjer och olika figurer i det oändliga. Här finns inga färdiga modeller eller förväntade resultat, vilket både Lena Lindqvist och Marianne Svenfelt uppskattar.
– I skolan finns prestationskrav så det svämmar över, därför är konsten och kulturen så viktig. Just nu har vi i mitt tycke alldeles för lite resurser för skapande ämnen, i min klass har vi till exempel bara en veckotimme bildkonst.
– Och det fina med just den här tekniken är att det handlar om fritt skapande. Ingen vet vad som händer när du lyfter på pappret, säger Lena Lindqvist, som själv får fram konturerna av en humla. Alldeles slumpmässigt.
BRAVO!
Vad: Skolnätverk som jobbar för att stärka konstämnenas position i skolorna genom att öka samarbetet med externa aktörer, utarbeta nya pedagogiska modeller och öka integreringen av konstämnen i andra skolämnen. Drivs och finansieras av SFV.
För vem: Lärare som undervisar i bildkonst och musik i årskurserna 1–6.
Fokus på: Att stödja skolorna i arbetet med att skapa en skola där konstämnen är en naturlig del av vardagen, över ämnesgränser och under hela läsåret.
Målsättning: Att ge barn en god relation till konst och kultur i tidig ålder, stärka konstämnenas ställning i skolorna och ge lärare nya verktyg.
Källa: www.bravoskolor.fi
SKAPA
Vad: Satsning på konstundervisning för barn och unga. Finansieras av Svenska kulturfonden och drivs i form av en rad lokala och regionala projekt, varav SKAPA Jakobstadsregionen är ett. Den totala budgeten är sex miljoner euro.
För vem: Kommuner, utbildningssektorn samt barn och unga.
Fokus på: Tillgänglighet och jämlikhet. Att stärka barns och ungas välmående genom att bidra till att fler får delta i konstundervisning på svenska i Finland, samt att uppmuntra kommuner och andra aktörer att koordinera satsningar, dela med sig och skapa nya gemensamma strukturer.
Målsättning: Att fler barn och unga ska få delta i konstundervisning på fritiden – på sitt språk, på sina villkor, på sin hemort och till en rimlig kostnad.
Källa: Svenska kulturfonden, SKAPA Jakobstadsregionen