Gå till innehållet
SFV logoSvenska folkskolans vänner
MenyMenyStäng meny
  • Hem
  • Aktuellt
  • Kurser och evenemang
  • Om SFV
    • SFV:s historia
    • Förvaltning
    • Redovisning
  • Sök bidrag
    • Utbildning
    • Kultur och bibliotek
    • Fri bildning
  • SFV:s studiecentral
    • Kursbidrag
    • Cirkelbidrag
    • Validering
    • Kompetensmärken
    • Föreningsresursen
  • SFV:s sommaruniversitet
  • Tävlingar, utmärkelser, stipendier
    • Tävlingar
    • Utmärkelser
    • Stipendier
  • Med hjälp av Vännerna
  • Engagera dig
    • Bli medlem
    • Minnesadresser
    • Beställ nyhetsbrev
  • Publikationer, arkiv
    • SFV-magasinet
    • SFV-kalendern (årsbok)
    • SFV:s bokserie
    • Bibliotek och arkiv
    • Vinnarbidrag: litterära tävlingar
  • Möteslokaler
    • Frågor och svar
  • Kontakta oss
    • Mediakontakter & material
    • fakturering
    • Adressändring
På svenskaMinnesadresserLyhyesti suomeksiBriefly in english

Vi finns på

Speciallärarens yrkesroll, 5 sp

13 januari 2026 kl. 17.00 – 29 januari 2026, 20.15

Hur organiseras specialpedagogiskt stöd på olika utbildningsnivåer och vad innebär det i praktiken för specialläraren? I den här kursen fördjupar du dig i speciallärarens yrkesroll, stödformer och styrdokument, med särskilt fokus på samundervisning och mångprofessionell samverkan. Du får kunskap om planering och dokumentation av stöd samt möjlighet att reflektera kring pedagogiska lösningar i olika verksamheter. Kursen ger dig konkreta verktyg och nya perspektiv att ta med in i ditt framtida arbete inom specialpedagogik. Undervisningen bygger på diskussioner, seminarier och praktiska övningar som kopplar teori till verklighet.

Kursen följer kursfordringarna vid Åbo Akademi, är en öppen universitetskurs och hör till grundstudierna i specialpedagogik (ÅA/Öpu). 

Du kan läsa mer i Åbo Akademis studiehandbok här. 

Lärandemål:

  • Ge exempel på olika sätt att ordna specialundervisning och kunna reflektera kring specialpedagogisk verksamhet.
  • Kunna beskriva speciallärares arbete med utgångspunkt i olika styrdokument
  • Kunna förklara vad mångprofessionell samverkan är och hur samundervisning kan organiseras
  • Ha kunskap om planering och dokumentation av stöd
  • Kunna reflektera kring speciallärarens yrkesroll och arbetsuppgifter.

Innehåll:

  • Organisering av specialpedagogisk verksamhet på olika stadier och i olika sektorer
  • Speciallärarens yrkesroll och arbetsuppgifter
  • Mångprofessionell samverkan och samundervisning
  • Stödformer och pedagogiska lösningar enligt styrdokument
  • Planering och dokumentation av stöd

Tidpunkter: obligatorisk undervisning 13.1, 15.1, 20.1, 22.1, 27.1 och 29.1.2026, kl. 17–20.15. 

Närvarokrav: Kursen innehåller 6 kurstillfällen via Zoom. Det är obligatoriskt att delta i kurstillfällena. Vid eventuellt förhinder bör kursdeltagarna vara aktivt närvarande i minst 5 hela kurstillfällen av 6 för att kunna bli godkända i kursen och kunna slutföra den. Det är således minst 83 % kursnärvarokrav.

Undervisningsformer: Online med verktyget Zoom. Ledd undervisning, seminarier, gruppövningar och diskussioner. Plattformen Moodle används. 

Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning: 5 sp motsvarar ca 135 h arbete. För 1 sp beräknar man ca 27 timmar. Distansundervisning 20 h. Eget arbete 115 h: Litteratursökning och -studier, skriftliga uppgifter, gruppdiskussioner och skriftliga examinationsuppgifter.

Nivå: Grundstudier

Lärare: speciallärare Tomas Sun

Undervisningsspråk: Svenska

Förkunskapskrav: För att få mesta möjliga behållning av kursen rekommenderas att studerande har avlagt kursen ”Introduktion till specialpedagogik” (5 sp).

Deltagarantal: max 50

Kurslitteratur:

  • Pihlaja, P. & Viitala, R. (red.) (2018). Varhaiserityiskasvatus. Jyväskylä: PS-kustannus (s. 51-93)
  • Villa, R.A., Thousand, J.S. & Nevin, A.I. (2013). A guide to co-teaching. Corwin Press.
  • Vitka, T. (2018). Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa. Jyväskylä: PS-kustannus (s. 49-87).
  • Praktiknära pedagogisk forskning i det lärande nordiska nätverket Gemensamma vägar. Pettersson, G., Knutsen, O., Silfver, E. & Ström, K. (2021) Kap 8 https://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1606282/FULLTEXT03.pdf
  • Westling Allodi, M. (red.) (2021). Specialpedagogik för lärare. (s.12-52).
  • Styrdokument (Lag och förordning för småbarnspedagogik och olika utbildningsstadier).
  • Grunderna för planen för småbarnspedagogik/läroplansgrunder/examensgrunder.
  • Artiklar och övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar.

Vitsordsskala: U(nderkänd)-5, bedömningsgrunder (vitsorden 2 och 4 finns även kvar):

  • Vitsord 1: Lärandemålen uppfylls men kunskaperna och färdigheterna bedöms vara ytliga. Kopplingen till kurslitteraturen är svag.
  • Vitsord 3: Lärandemålen uppfylls och kunskaperna och färdigheterna bedöms vara goda. Studerande visar prov på att kunna problematisera och reflektera kring kursens teman. Kopplingen till kurslitteraturen är synlig.
  • Vitsord 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och kunskaperna och färdigheterna bedöms vara utmärkta. Studerande problematiserar och reflekterar kring kursens teman mycket väl. Kopplingen till kurslitteraturen är tydlig.

Kursavgift: 50 euro. Avgiften faktureras.  
Är du inskriven närvaroanmäld examensstuderande vid Åbo Akademi? Då betalar du endast en kursavgift på 20 euro.

Anmälan: Anmäl dig senast 2.1.2026. Anmälan är bindande. Avboka kostnadsfritt senast 14 dagar före kursstarten. Om du inte avbokar i tid faktureras 30 € om inget annat nämns.  

Kontaktperson: kurssekreteraren Anne Holmström, 040 186 0131 eller  anne.holmstrom@sfv.fi 

Jag vill anmäla mig till kursen

--
Kursen ingår i studiehelheten Grundstudier i specialpedagogik 2025–26 som sammanlagt omfattar 25 sp. 

De fem kurserna i studiehelheten är: 

  • Introduktion till specialpedagogik, 5 sp
    Kurstid: 2.6-5.8. Anmälningstiden har gått ut.
     
  • Perspektiv på funktionsnedsättning 1, 5 sp
    22.9, 25.9, 29.9, 2.10, 6.10 och 9.10 2025, kl. 17–20.15
    Anmäl dig senast 8.9.2025.
     
  • Stöd för socioemotionella färdigheter, 5 sp
    27.10, 30.10, 3.11, 6.11, 10.11 och 13.11 2025, kl. 17–20.30
    Anmäl dig senast 13.10.2025.
     
  • Speciallärarens yrkesroll, 5 sp
    13.1, 15.1, 20.1, 22.1, 27.1 och 29.1 2026, kl. 17–20.15
    Anmäl dig senast 2.1.2026.
     
  • Stöd för lärande i läsning och matematik 1, 5 sp
    Läsning och skrivning: 10.3, 12.3, 17.3 och 19.3 kl. 17–20
    Matematik: 7.4, 9.4, 14.4 och 16.4 kl. 17–20
    Anmäl dig senast 26.2.2026.

Foto: Frida Lönnroos


Plats
Distansundervisning via Zoom

Tid
13.01.2026 kl. 17.00 – 29.01.2026 20.15
Stäng
STÄNG

Följ sfv på

        
 
Dataskyddspolicy
 

Svenska folkskolans vänner rf
Annegatan 12 A 24
00120 Helsingfors
sfv@sfv.fi

SFV-huset G18

Föreningsresursen

minnesrunor.fi

Uppslagsverket Finland

Lägenheter