Paneldebatten Mer än skola – hur föreningsliv och frivillighet stärker ungas lärande och framtidstro hålls på Hörnan under Educa-mässans första dag, fredagen den 23 januari klockan 11.00–11.30.
Syftet är att lyfta fram det informella lärandet och visa vilka praktiska verktyg som finns för att synliggöra kunnandet som unga och vuxna får genom föreningsliv och frivilliguppdrag, till exempel validering och kompetensmärken.
"Vi vill visa att det sker lärande i föreningarna, lärande som bygger på pedagogisk sakkunskap och läroplaner."
Unga lär sig mycket utanför klassrummet – genom föreningsliv, frivilligarbete och engagemang. Där utvecklas ansvar, samarbetsförmåga och ledarskap. Det är kompetenser som sällan syns i betygen men som är viktiga för livet.
– Vi vill att också utbildningsanordnarna bättre känner till att de här redskapen finns. Och vi vill visa att det sker lärande i föreningarna, lärande som bygger på pedagogisk sakkunskap och läroplaner, säger Tove Eklund-Hartman, pedagogisk planerare vid SFV:s studiecentral.
I panelen deltar rektorn för Cygnaeus skola och Braheskolan i Åbo Nicke Wulff, kommunikationskonsulten Elli Flén och tidigare ordförande för Finlands Svenska Skolungdomsförbund Niko Partanen.
Debatten modereras av Bettina Lindfors, utvecklingsansvarig på Finlands svenska 4H, och Andrea Hynynen, koordinator med ansvar för kompetensutveckling på Finlands Svenska Scouter.
Arbetsgruppen bakom paneldebatten består av representanter för Finlands svenska 4H, Finlands Svenska Scouter, Finlands Svenska Ungdomsförbund, Folkhälsan, Regnbågsalliansen och SFV:s studiecentral.
SFV deltar även i den så kallade fondmontern tillsammans med Svenska kulturfonden, Brita-Maria Renlunds stiftelse och Amos Andersons fond. Kom gärna förbi, stanna en stund och prata med oss!
Lärorikt aktiverar både kropp och hjärna
Lärorikt, SFV:s webbsajt om pedagogik och lärande, vill i år uppmärksamma sambandet mellan kropp och hjärna, speciellt när det gäller lärande. Fokus i skolan hamnar ofta på det akademiska, trots att människan är en helhet. Lärorikt utforskar därför hur kroppen bidrar till lärande.
Det kan man läsa om i det allra första Lärorikt-magasinet någonsin, en utvald samling intressanta artiklar från de senaste temahelheterna som publicerats på Lärorikt. Det blir också ett rytmiskt pausmellanmål. Under Marina Lindholms ledning utmanas besökarna i Lärorikts monter att öva koncentration och motorik – det gäller att hålla tungan rätt i mun!
Besökarna får också tänka till samtidigt som de pysslar ett Lärorikt-pins.
Samtidigt är det en chans att möta både dem som står bakom Lärorikt samt skolnätverken Harus och Bravos koordinatorer.
Våra sakkunniga deltar i diskussioner
Marina Lindholm, koordinator för skolnätverket Bravo, deltar på fredag i diskussionen Kreativitet och välmående – hur kan utbildningen främja skapande och hur kan skapande främja kunskap? Teman är bland annat gymnasiediplomsystemet, de första studentexamensproven i konst- och färdighetsämnen som ordnas hösten 2029, samt hur kreativitet och skapande bättre kan utnyttjas över ämnesgränserna i grundskolan.
Niklas Wahlström, sektoransvarig för utbildning på SFV, modererar på lördagen ett scensamtal om skolledarskap på Hörnan med rubriken Vem vill bli rektor? Så kan rektorer utveckla sin kompetens. Fokus ligger på varför få söker rektorstjänster, trots att många har behörighet. Samtalet berör rektorsrollen, kompetensutveckling, stödstrukturer och framtidstro.
Educa 2026: Program där SFV är med
∙ Fredag 23.1 kl. 10.30–11.00
Kreativitet och välmående – hur kan utbildningen främja skapande och hur kan skapande främja kunskap?
∙ Fredag 23.1 kl. 11.00–11.30
Mer än skola – hur föreningsliv och frivillighet stärker ungas lärande och framtidstro. Engagemang, meningsfullhet och lärande för livet.
∙ Lördag 24.1 kl. 11.00–11.30
Vem vill bli rektor? Så kan rektorer utveckla sin kompetens.
