88279.jpg

Clara Lindqvist rekommen­derar varmt kursen Lärare skriver

01.12.2023 kl. 06:09
Varje år kan två lärare söka ett SFV-stipendium som gäller en skrivar­kurs på Biskops Arnö Nordens Folkhögskola. Idén med kursen Lärare skriver är att ge lärarna verktyg att aktivt delta i det offentliga samtalet om skola och utbildning. Clara Lindqvist deltog i den fem dagar långa kursen sommaren 2023.

– Jag hörde första gången om stipen­diet av en kollega som deltagit i kursen, och så dök puffen upp i mitt Facebook-flöde. För mig som skrivit mycket, men i själva verket inte skrivit så mycket om skolan kändes det jätte­intressant.

Clara Lindqvist säger att goda skrivar­kurser säkert ordnas på många ställen, men Biskops Arnös unika omgivning och den speciella stämningen gör att kursupplevelsen verkligen sjunker in och får relevans.

– På Biskops Arnö uppstår ett spännande sammelsurium av människor som kommer för att lära sig någonting under sin fritid, samtidigt som markservicen är fixad, och du helt kan koncentrera dig på det du kommit dit för.

Enligt Lindqvist hjälper det stort att Biskops Arnö även geografiskt är i viss mån isolerat.

– Det finns inga onödiga, distra­herande lockelser bort från det man ska koncentrera sig på. Man kan på riktigt syssla med texter och skrivande, och få ytterst kompetent feedback.

Clara Lindqvist är sedan länge en van ordbrukare. Under coronaned­stäng­­ning­arna började hon tillsammans med några väninnor varje söndag träffas virtuellt för godtyckligt plocka meningar ur böcker, och sedan skriva i 20 minuter om det som dök upp.

– Arbetet med de texterna gav en massa idéer och uppslag. Och jag tog av de texterna med till Biskops Arnö för att utveckla dem vidare.

På Biskop Arnö använde kursdeltagarna även kaffe­stunderna och middagarna för att pejla sina idéer mot varandra.

Clara Lindqvist säger att hon aldrig haft problem med att sätta ord efter varandra. Under en tid bloggade hon även veckovis för tidningen Östnyland.

– Men Biskops Arnö-kursen fick mig ändå att fundera på hur jag på riktigt kunde lyfta upp vad som händer i skolan. Dilemmat med att lyfta upp upplevda problem i arbetet är förstås att det i våra ganska små finlandssvenska kretsar lätt upplevs som ogin fingerpekning, och folk vill sedan veta exakt vem saken gäller.

En av kursens viktigaste behållningar var enligt Lindqvist att man lärde sig stå lite utanför sig själv.

– Vill man få effekt skriver man engagerande och allmängiltigt så att texten inte bara handlar om en själv. Men det hindrar inte alls att man är personlig i sina skriverier, jag använder ofta mänskliga berättelser för att konkretisera till exempel siffror och statistik.

Läs mer om kursen Lärare skriver och ansök här