Herlers Bokhandel i Nykarleby

SFV-magasinet 4-2015, sid. 16-18
En bokhandel är en intressant plats. Det är både en handelsplats – ett företag som skall löna sig – men samtidigt en kulturplats, viktig för det omgivande närsamhället. Ett bra exempel på denna spännande kombination är anrika Herlers Bokhandel i Nykarleby, som idag drivs av Anna Övergaard.

SFV-Magasinet besöker bokhandeln under den hektiska perioden mellan farsdag och jul. För många i branschen är försäljningen under denna korta period helt avgörande för årets resultat.
– Risken att man skulle bli rik är nog ändå ganska liten, säger Övergaard. Den traditionella bokhandeln lever idag under många tryck: förändrade läsvanor, internetbutiker, och trenden i riktning mot storbutiker och marketar utanför städernas centrum.
– Å andra sidan har jag haft bokhandeln nu i fem år, och alltså under hela den tiden drivit butiken under en ekonomisk recession. Snart kan det bara gå uppåt. Det hela går runt, men det är klart att ingen bokhandel kan leva enbart på att sälja skönlitteratur. Alla ben behövs, säger Övergaard.
– Ett viktigt tillskott är kontorsmaterialen, som betjänar både stadsborna och de omkringliggande företagen. Skolbokssidan är också viktig. Men det skulle förstås vara skönt om det skulle gå ännu bättre, det skulle öppna upp mer möjligheter att ta in intressanta böcker, speciellt till perioden före jul då det finns mer efterfrågan och kundbredden ökar. Med begränsad kassa får man istället välja noga och gissa sig fram till vad som kan gå åt.

Fifty-fifty finlandssvenskt och rikssvenskt. Av böckerna säljer finlandssvensk och rikssvensk litteratur ungefär jämbördigt. Av det finlandssvenska som säljs kommer sedan hälften från Schildts och Söderströms, och resten från lokala utgivare.
– Med tanke på försäljningen är det jätteviktigt att det finns regionala och lokala författare som ges ut. Just nu säljer till exempel Peter Sandström bra hos oss. Förra året var Karin Erlandsson en storsäljare.
I en liten stad utkristalliseras några ganska klara kundgrupper. Övergaard nämner stamkunder som återkommer till farsdag och jul, historieintresserade människor som speciellt vill läsa bygdehistoria, och sedan litteraturälskare som följer med recensionerna och litteraturprogrammen på tv, speciellt de som sänds från Sverige.
– Vissa kunder känner jag redan riktigt bra. Då jag går igenom bokkatalogerna över nyutkommen litteratur kan jag ibland genast se vilka böcker som kan intressera dem.

Frustrationer och innovationer. Anna Övergaard upplever emellanåt små inre konflikter då hon skall göra upp sortimentet.
– Jag har ju ambitioner, en bokhandel har på sätt och vis ett ansvar att lyfta fram även lite udda saker som inte automatiskt skulle erbjudas publiken, och jag vill inte heller sälja vilka skräpgrejer som helst. Men ibland kommer priserna emot och jag måste så att säga jämka med mig själv. Man kan ju inte köpa in saker som blir på hyllorna i evighet. Det måste ske omsättning, berättar hon.
Idag räcker det inte heller med att beställa och rada upp böcker som man kan vänta sig att läsarna vill ha, det krävs även innovativa grepp för att öka kommersen.
– Vi prövade förra sommaren med en läsrätt, det vill säga man betalade för en bok men fick rätt att läsa många, varav man till sist valde en bok att behålla. Vi har också haft läspass för barn, där barnen läser hemma eller på biblioteket och skriver upp vad de läst. Efter tio lästa böcker får man sedan rabatt i butiken här, och en liten present. Och via Arbis har vi arrangerat bokcirklar, babypoesi och ordkonst.
Övergaard har också funderat på veckoslutslånga ”read-retreater”, då man samlar ett gäng och reser bort med övernattning, och alla läser samma bok som man sedan diskuterar.

Samarbete företagarna emellan. Herlers bokhandel har ett bra läge på Topeliusesplanaden i Nykarleby. På ena sidan finns Lillkungs konditori och café, och på andra sidan bygger staden som bäst ett nytt stadsbibliotek.
– Nu uppstår många möjligheter till konkret samarbete i framtiden, till exempel när det gäller författarträffar. Med caféet har vi redan samarbetat med olika ömsesidiga rabatter.
Anna Övergaard säger att den lokala företagarföreningen är viktig när det gäller att komma på samarbetsidéer.
– Vi träffas regelbundet, och vi ger ut ett gemensamt reklamblad. Sedan får vi hoppas på att det även i Finland börjar en liten mottrend mot stormarknaderna utanför städernas centrum. Folk har nog redan märkt att de mindre butikerna och centrumomgivningen är värda att hållas vid liv.
Bokbranschen var inte den framtid Anna Övergaard hade tänkt sig då hon studerade (teologi), men då chansen gavs att köpa Herlers bokhandel slog hon till.
– Sommaren 2010 hade jag sommarcafé med en kompis i närheten, och kom in för att köpa kontorsmaterial. Mitt i allt frågade Gunilla Nybäck vad jag tänkte bli som stor, och jag svarade som man brukar lite osäkert. Då frågade hon om jag var intresserad av att köpa bokhandeln. Jag cyklade sedan hemåt, och innan jag var framme hade jag beslutat mig.
För Anna Övergaard var det också ett sätt att få ett roligt och intressant jobb.
– Jobbutbudet på en mindre ort är ju inte så stort, så jag beslöt att ta chansen. ◆

Aktörer
upphovsman: Rabbe Sandelin
ägare: Svenska folkskolans vänner
utgivare: Svenska folkskolans vänner
Ämnesord
bokhandlar, bokhandlare
Tid
2016
Typ
Text
Media id/signum
M-2015-31
Ingår i samlingen
SFV-magasinet
Skapat 18.03.2016 av Rabbe Sandelin
Uppdaterat 18.03.2016 av Import